Het ‘einde’ van de houten loodsjol na bijna 60 jaar trouwe dienst Vrijdag 18 april 2003 was het dan zover: op de kijkdag in Enkhuizen waar zo’n 35 liefhebbers op af kwamen zijn de laatste vier houten loodsjollen nrs. WW 114, WW 116, WW 123 en WW 124 van het Loodswezen verkocht. Ze gingen naar de hoogste bieder. Met deze verkoop kwam tegelijk een einde aan bijna zestig jaar trouwe dienst van deze als ‘zeer betrouwbaar’ te boek staande oldtimer. In de afgelopen 57 jaar zijn er in totaal 130 motorjollen bij het Loodswezen in gebruik geweest. Na de oorlog, in de tijd dat er nog op handkracht geroeid moest worden naar het te beloodsen schip, kwam in 1946 de eerste gemotoriseerde jol op proef bij het Loodswezen. Deze jol was gebouwd op de rijkswerf Willemsoord in Den Helder en moest dienst gaan doen in het 6e district. Kennelijk zeer succesvol, want tussen 1947 en 1948 volgden nog eens vier motorjollen. Deze werden gebouwd voor de ‘Arctures’ en ‘Mark, die vanaf dat moment twee motorjollen en twee roei-jollen aan boord hadden. Ook de roei-jollen moesten echter na verloop van tijd plaatsmaken voor nieuwe gemotoriseerde ‘soortgenoten’. In de jaren zestig, 1962 om precies te zijn, volgde de introductie van de polyester jol. Hiervan werden er 28 gebouwd op de rijkswerf Willemsoord. Maar zowel qua investering als qua exploitatie bleken de polyester loodsjollen duurder uit te komen. Reparaties waren, waar mogelijk, erg duur. De stabiliteit van (overnaadse) houten jollen bleek beter, de verdere zeewaardigheid was verder volkomen gelijk. Vandaar dat weer werd overgegaan op de bouw van houten jollen. Deze werden in die jaren alleen nog gebouwd door de firma Wester in Woubrugge. Daar zijn in 1973 de laatste twaalf houten jollen voor het Loodswezen gebouwd. In de jaren ‘80 volgde de vervanging van de motoren door zwaardere typen. En tussentijds werd er geëxperimenteerd met een straalbuis om de schroef. Dit met het doel de jollen wat sneller te maken. Dat bleek echter geen succes. Totdat er in 1989 uiteindelijk een geheel nieuw ‘recept’ werd uitgeprobeerd op motorisch gebied: de aluminium jetgedreven jol. Het prototype hiervan, nr. 748, met als bijnaam de ‘’Banaan’ is in Hoek van Holland eveneens aan de hoogste bieder verkocht. Het intussen verbeterde prototype zoals we dat anno nu kennen, doet nu naar volle tevredenheid dienst.