Loodsjollen WW 92 en WW 88 werden op 25 oktober 1977 verkocht bij opbod door de domeinen in Den Helder. Ze gingen naar de hoogste bieder. Voor een prijs van respectievelijk 6820 gulden voor de WW 92 en 6270 gulden voor de WW 88, voor die tijd nog wel een hoop geld.

In een voormalige stal in Kortenhoef werden jollen geheel gerestaureerd, de 1 cilinder Coventry Victor motoren werden er uit gehaald, en de jollen werden hellemaal gestript en schoongemaakt.

Deze jollen waren gebouwd voor de kustmijnenvegers Sittard en Gemert in 1953 bij de firma Wester in Woubrugge in een serie van 8 stuks. De jollen werden gebouwd van iepenhout op eiken spanten. Deze houtsoort splijt niet gemakkelijk, waardoor de gangen vrij dun kunnen blijven en de boot niet onnodig zwaar. Ook doet iepenhout het goed in zout water, het rot niet.

Wel verschilden ze in afwerking met de jollen die voor het Loodswezen werden gebouwd, zo hadden ze een rubberen stootrand rondom, en was al het beslag uitgevoerd in brons. Zoals op de foto te zien is verkeerde de jollen in een vreselijke staat. Maar desondanks waren kopers voor de jollen al snel gevonden, en werd begonnen met de restauratie van de WW 92. Hout werd gehaald bij Houtzagerij Corn. Heijman in Nieuwegein, mooie delen mahonie en teak.

Het plan was om in de stijl van de bekende Scherpel vletten te restaureren, dit was de wens van de nieuwe eigenaar, teakhouten blokroosters en het interieur van mahonie, en hij wilde er ook een sleeppaal in hebben net zoals bij de Scherpel vletten. De nieuwe motor werd een 3 cilinder Bukh DV 36.